A kormány többszörösére emeli az illetékmentes banki átutalások felső határát
Jelentősen emelkedik 2027-től az illetékmentes banki átutalások összeghatára: a jelenlegi 50 ezer forint helyett januártól már 150 ezer forintig nem terheli tranzakciós illeték a lakossági ügyfeleket – hívta fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu.
A kormány a 2027-es költségvetési tervek ismertetésének végén jelentette be a változtatást, amely a digitális fizetésekre ösztönözheti az embereket. „Az illetékmentes összeghatár megháromszorozása kétségtelenül azt eredményezi majd, hogy az átlagosnak mondható átutalások túlnyomó része már ez alatt lesz, csak a többnyire nem mindennapos költések lógnak ki majd ebből” – áll a közleményben.
A módosítás ugyanakkor nem jár kevesebb bevétellel: a kormány az átutalásonkénti illeték felső határát a jelenlegi 20 ezer forintról 30 ezer forintra emeli, így a 4,44 millió forint feletti átutalások drágulnak. A maximális, 30 ezer forintos illetékterhet 6,66 millió forinttól kell majd megfizetni. A többletteher nagy része a cégeket érinti, mivel náluk jellemző, hogy egy-egy utalás eléri vagy meghaladja ezeket az összegeket.
A tranzakciós illetéket érintő részletes szabályok egyelőre nem ismertek, így azok a törvénytervezet közzététele vagy a törvényjavaslat parlamenti benyújtása után válnak megismerhetővé. Az átutalásokat, készpénzfelvételeket, valutaváltásokat és kártyás vásárlásokat sújtó illetéket ugyan a bankoknak kell megfizetniük, de ezt jellemzően ráterhelik a lakossági és céges ügyfelekre.
A 2012-ben a banki átutalásokra kivetett tranzakciós illetéket 2024 augusztusától 50 százalékkal megemelték, így azóta 0,45 százalékot, legfeljebb 20 ezer forintot kell fizetni egy átutalás után. A készpénzfelvételre kivetett illeték a kivett összeg 0,9 százaléka, ennek terhét a lakossági ügyfelek 2026 februárjától havi 300 ezer forintig megúszhatják, ennyit ingyenesen vehetnek fel az ATM-ekből. A tranzakciós illetéket kiterjesztették a pénznemváltással járó ügyletekre is, ennek mértéke szintén 0,45 százalék, tranzakciónként legfeljebb 20 ezer forint.
